ICT Group en InMotion hebben een langdurige verlenging van hun partnership aangekondigd. Zij gaan voor drie jaar samenwerken in de nieuwste technologische ontwikkelingen. InMotion is een team van studenten van de TU Eindhoven en Fontys Hogescholen dat zich richt op een elektrische raceauto met een focus op het accelereren van de energie transitie in de Automotive industrie. Momenteel is InMotion bezig met het reduceren van de laadduur.

Jarenlange samenwerking

ICT Group en InMotion werken al sinds 2015 samen. Met name het Motar team van ICT Electronics speelt hierin een belangrijke rol. Motar is het platform van ICT Group voor model-based software development voor voertuigen. Met het platform kunnen engineers op een grafische wijze een functioneel model samenstellen in de bekende omgeving van MATLAB/Simulink. Vanuit het Simulink-model genereert het platform automatisch en foutloos de bijbehorende software voor de electronic control units (ECU) van TTTech Auto.

Raceauto 'The Revolution'

InMotion startte in 2019 met de bouw van de huidige raceauto, The Revolution. De auto behaalde tijdens testen op Circuit Zandvoort al een topsnelheid van 260 kilometer per uur en dat kan volgens modellen zelfs richting de 300 kilometer per uur. Opmerkelijk is het batterijpakket, dat dezelfde capaciteit heeft als een standaard Tesla model 3 (58 kilowattuur) maar minstens twee keer zo snel oplaadt, namelijk in minder dan twaalf minuten.  Momenteel werkt het InMotion team aan de volgende generatie batterijpakket, met als doel om de oplaadtijd te verkorten tot enkele minuten. Het ultieme doel van InMotion: De 24 uursrace van Le Mans als eerste ter wereld volledig elektrisch uitrijden.

Inmotion TTTech

Partnership met Inmotion en TTTech Auto

Koen Peppelman, Business Unit manager ICT Electronics van ICT Group, is erg verheugd met het partnership en de samenwerking met zowel InMotion als TTTech Auto, leverancier van de hoogwaardige ECU's.

"We zijn verheugd om bij te dragen aan het doel van InMotion om het opladen net zo snel te maken als tanken. Omdat we voorop lopen bij veel nieuwe ontwikkelingen in de auto-industrie hebben we met succes het Motar-platform ontwikkeld. Het platform helpt bij het meest complexe deel van innovatieprocessen: het generen van embedded software voor de controller (ECU) van de auto vanuit het control model. In het geval van InMotion worden de ECU’s gebruikt voor de aansturing van elke elektronische functie in de raceauto."

"We zijn verheugd om bij te dragen aan het doel van InMotion om het opladen net zo snel te maken als tanken."
- Koen Peppelman

De wereld een stukje groener maken

InMotion wil met de zeer korte laadtijd van haar raceauto de huidige auto-industrie uitdagen. Door aan te tonen dat de laadtijd van elektrische auto’s drastisch verkort kan worden – en vergelijkbaar wordt met een tankbeurt van een brandstofauto – hopen ze de laatste drempel richting elektrisch rijden weg te nemen en de wereld een stukje groener te maken. ICT Group kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren en Hieke van Heesch, Partnership manager van InMotion, geeft aan verheugd te zijn met het partnership:

"InMotion en ICT Group werken al jarenlang succesvol samen. De expertise die ICT Group heeft op het gebied van software en het Motar-platform is van groot belang om verbeteringen in de raceauto toe te passen. Met de verlenging van het partnership krijgen onze engineers naast goede ondersteuning ook nieuwe en hoogwaardige ECU’s van TTTech Auto, waardoor we in de de toekomst belangrijke stappen kunnen zetten."

"Met de verlenging van het partnership krijgen onze engineers naast goede ondersteuning ook nieuwe en hoogwaardige ECU’s van TTTech Auto, waardoor we in de de toekomst belangrijke stappen kunnen zetten."
- Hieke van Heesch (Partnership Manager van Inmotion)

Inmotion auto

Inmotion

Charging Ahead

InMotion is een studententeam verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven dat zich richt zich op duurzame mobiliteit. Het doel van InMotion is het oplossen van het enige obstakel dat mensen er nog van weerhoudt elektrisch te gaan rijden, namelijk laadduur. InMotion gaat deze laadduur te reduceren tot de tijd die het kost om de tank van een traditionele auto te vullen, dit noemen zij Electric Refueling. Ze willen de potentie van het snel-laden op het toneel zetten door deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans in de Garage 56 klasse met een volledig elektrische racewagen. Hiermee dwingt het team zichzelf om batterij-technologie te ontwikkelen die doorslaggevend zal zijn voor de auto-industrie.

Neem dan contact op met onze experts
Koen Peppelman

Business Unit Manager