Karsten Peereboom, Business Consultant bij ICT Group Logistics, combineert zijn werk bij ECT terminals met zijn rol als teamleider van het Terminal Industry Commitee 4.0 (TIC4.0) Review Board.

Met alle internationale collega’s nam hij deel aan de halfjaarlijkse TIC4.0 General Assembly. Deze editie was een intensief driedaags evenement in Delhi, mede georganiseerd door ATAI. Deze mondiale bijeenkomst bood de deelnemers waardevolle ervaringen en inzichten. Met de toetreding van de laatste deelnemers deze maand is niet alleen de grens van vijftig goederenterminals en leveranciers bereikt, maar met de enthousiaste Indiase gasten aan boord kijkt TIC4.0 ook vooruit naar de volgende vijftig.

Met deze omvang heeft TIC4.0 zich ontwikkeld tot een serieuze globale speler, met als missie om de goederenvervoersindustrie de vierde industriële revolutie te laten omarmen door standaarden te ontwikkelen, promoten en te laten adopteren.

Tic

Standaardisatie in de mondiale -goederen vervoerstroom

In boeiende paneldiscussies met CEO’s & overheidsfunctionarissen werd de standaardisatie binnen de  mondiale goederenvervoersstroom vanuit diverse perspectieven belicht. Momenteel is het voor spelers op de goederenvervoersmarkt een uitdaging om uitstekende diensten te leveren tegen lage kosten die klanten tegenwoordig verwachten. Dit wordt mede veroorzaakt door de complexiteit, kosten en risico’s die gepaard gaan met het koppelen van verschillende apparatuur en systemen waarvan de gemeenschappelijke datataal ontbreekt. De weinig geautomatiseerde containerterminals die momenteel in gebruik zijn, zijn gesloten systemen die op maat zijn ontworpen en hoge kosten met zich meebrengen.

De snelle vooruitgang op het gebied van de informatietechnologie, met name de digitalisering, hebben nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor de goederenvervoersmarkt. Processen kunnen verbeteren door alle apparatuur en systemen in realtime met elkaar te verbinden, waardoor naadloze gegevensuitwisseling mogelijk wordt gemaakt. Onder deze nieuwe omstandigheden kunnen toekomstige verbeterde oplossingen worden gerealiseerd met minder risico, tegen lagere kosten en met een kortere doorlooptijd. Elk type apparatuur kan verbinding maken met universele open platforms. Echter ligt de uitdaging daarbij in het overwinnen van onderlinge marktconcurrentie en ook de verschillende lokale gewoontes en tradities om tot collectieve expertise en slagkracht te komen. Hierdoor zal één enkele gemeenschappelijke standaard een utopie blijven. De oplossing om aan de behoeften van klanten te voldoen en de veiligheid van medewerkers te waarborgen, is het creëren van kleinere, flexibele en verbindbare standaarden.

Klantwaarde-creatie en digitalisering

Een van de hoogtepunten van de bijeenkomst was de presentatie van Gangadhar Gude, oprichter & CEO van ATAI, over klantwaarde-creatie en digitalisering. Hij nam ons mee naar de grootste goederenterminal waar ze aangetoond hebben hoe je met een kleine investering een enorme verbetering kunt bereiken. Hierbij stond efficiëntie en transparantie centraal. Deze benadering heeft geleid tot het verdwijnen van problemen zoals kilometerslange vrachtwagenfiles bij de ingang, geschillen met klanten, verlies van goederen en beschadiging van lading. Zijn visie inspireerde ons hoe we met TIC4.0 een volgende stap kunnen zetten met de ontwikkeling van een open platform voor terminals die uit te breiden is voor de hele vervoersmarkt. ICT Group Logistics deelt deze visie en voorziet daarmee in een logische ontwikkeling van haar dienstverlening aan klanten. Naast Karsten Peereboom zijn ook andere collega’s actief betrokken bij TIC4.0 met het ontwikkelen van de benodigde taal en datamodel.

Tic4

Groei en toekomst van TIC4.0

De groei en potentie van TIC4.0 is indrukwekkend. Karsten Peereboom is enthousiast over zijn rol als teamleider van de Review Board en kijkt uit naar de volgende publicatie die gepland staat in november. Hij kijkt er ook naar uit om de roadmap van TIC4.0 verder vorm te geven en meer toepassingsmogelijkheden in de mondiale goederenvervoerstroom te ontdekken.

De meerdaagse bijeenkomst werd afgesloten met een bezoek aan de Taj Mahal, dat een onvergetelijk hoogtepunt was van deze bijzondere week. Als u meer wilt weten over TIC4.0 en wat het kan betekenen voor u, aarzel dan niet om contact op te nemen met Karsten Peereboom.

Neem contact op met Karsten Peereboom

Karsten Peereboom