ICT Group collega Léon Huijsdens werd samen met Theo Mosch van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) geïnterviewd door Robert Heerekop voor zijn podcast "De IoT Gesprekken" tijdens de Waterinfodag van 2023.

Léon en Theo gaan dieper in op het IoT-project wat ICT Group heeft uitgevoerd voor HHNK. Bij dit project zijn watersensoren geplaatst in weilanden, sloten en in een pompgemaal om stroomverbruik en trillingen te meten. De gemeten waarden geven informatie over de kwaliteit van de pompen; ze kunnen aanleiding zijn om technisch onderhoud te doen. De resultaten worden getoond in Azure, ConNXT, een product van dochteronderneming OrangeNXT

Voor HHNK was dit het eerste IoT project en daarom een experiment. Normaliter gebruiken waterschappen als HHNK standaard OT technologie voor bewaking en aansturing van de waterassets. IT-technologie zoals IoT, Azure, ConNXT biedt veel mogelijkheden op het gebied van functionaliteit en flexibiliteit.

Verder wordt in de podcast besproken wat de uitdagingen zijn waar waterschappen mee te maken hebben en hoe het gebruik van IT technologie daar op kan inspringen. Denk hierbij aan duurzaamheid, klimaat en vergrijzing.

Léon en Theo hebben ook gepresenteerd op het ICT Group Watercongres in 2022. Daar werd een standaardarchitectuur van datagedreven werken binnen waterschappen gepresenteerd. Bij het realiseren van een dergelijke architectuur moet je als waterschap keuzes maken wat voor soort leverancier je hierbij betrekt. Kies je voor een traditionele OT-leverancier of betrek je juist een partij erbij met hydrologische systemen en kennis? Of ga je het zelf doen, met bijvoorbeeld een cloud platform?

Luister de aflevering

Het gehele interview beluisteren? Dat kan op jouw favoriete streamingsdienst. Klik op de knop om naar de app te gaan.

Spotify

Apple podcast