DE-centrale Loenen is live

Only available in Dutch.

Maandag 2 november jl. is DE-centrale Loenen officieel live gegaan. Duurzame Projecten Loenen (DPL), Translyse, Qirion en ICT Group hebben hard gewerkt aan de ontwikkeling van de eerste versie van deze community-based Virtual Power Plant (cVPP), genaamd DE-centrale Loenen.

De Virtual Power Plant is geïmplementeerd op basis van energyNXT, het Energie Management Systeem (EMS) van ICT Group. Middels een virtuele meeting is het platform formeel in gebruik genomen door DPL. Met dit project, dat mogelijk is gemaakt door het Europese Interreg programma en de Provincie Gelderland, legt het dorp Loenen een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van duurzame opwek en afstemming met het lokaal verbruik. Na de acceptatie gaat de beheerfase in die initieel voor twee jaar is vastgelegd. Deze periode zal niet alleen gebruikt worden om de energievraag en het aanbod meer op elkaar af te stemmen, maar ook om te kijken naar de volgende stappen in de ontwikkeling van een Virtual Power Plant. De verdere koppelingen naar energiemarkten en verdienmodellen zijn daar voorbeelden van.

Dat het een mooi project is, is al eerder onderkend. Zo heeft het cVPP-project de EUSEW Citizens Award 2020 gewonnen, meer informatie hierover is te vinden op de Interreg NWE website  en op duurzaamloenen.nl.

More information?

Please contact:

Send an email Make a connection
Kantoor Barendrecht