De maakindustrie staat voor uitdagingen door de snelle technologische vooruitgang en de toenemende vraag naar operational excellence. Klanten worden steeds veeleisender. Zij verwachten kortere doorlooptijden en optimale kwaliteit. Bovendien moeten bedrijven voldoen aan strikte wet- en regelgeving en omgaan met toenemende personeelstekorten.

Om te blijven groeien moeten industriële bedrijven hun kernsystemen flexibeler maken. Innovatie en wendbaarheid worden echter belemmerd door verouderde legacy systemen, zoals ERP en warehouse management. Om zich te ontwikkelen naar de slimme industrie van de toekomst, ontdekken industriële bedrijven de mogelijkheden van low-code tools met de juiste mindset.

De maakindustrie staat op een kantelpunt. Om de processen te optimaliseren zijn er veel nieuwe technologieën beschikbaar zoals AI, Internet of Things toepassingen en integratiemogelijkheden om processen verder te optimaliseren. Daarnaast zijn er mogelijkheden om objecten, machines, robots en AGV’s te voorzien van camera’s en sensoren. Hierdoor kan data verzameld worden om slimme geautomatiseerde beslissingen te nemen. De kern-IT moet wel meebewegen om deze ambities uit te voeren. Dit vereist een investering in een flexibele IT- en fabrieksomgeving.

De verouderde IT-systemen vormen echter een obstakel voor vooruitgang en vernieuwing. Bedrijven hebben geïnvesteerd in standaard ERP-systemen die zijn aangevuld met maatwerk, waardoor de kern IT-omgeving rigide en inflexibel is geworden. Dit bemoeilijkt vooruitgang en vernieuwing. Door het toenemende volume van data komt de core-IT onder druk te staan. Hierbij spelen twee elementen. IT heeft de focus op het in de lucht houden van de bestaande systemen terwijl de business nieuwe en efficiënte processen wil inrichten. Daarnaast moeten Legacy systemen behouden blijven omdat zij waardevolle business rules bevatten en primaire processen aansturen.

Er zijn tools om de bedrijfsintelligentie uit legacy-systemen te halen en beschikbaar te stellen aan nieuwe business applicaties die bijvoorbeeld productiekwaliteit verbeteren en betere klantinzichten bieden. Een low-code schil om de bestaande legacy IT zorgt ervoor dat nieuwe technologieën floreren binnen verouderde configuratie. Zijn de risico’s beheersbaar, dan kunnen verouderde elementen gefaseerd vervangen worden. De samenwerking tussen de business en IT wordt hierdoor verbeterd, hetgeen leidt tot een snelle time-to-market en verbeterde operational excellence.

Met low-code tools en de juiste mindset kan de maakindustrie haar productie- en logistieke processen snel en flexibel aanpassen. De slimme fabriek komt steeds dichterbij. Wensen op de werkvloer worden snel ontwikkeld, processen worden slim geautomatiseerd en zelfsturing wordt leidend.

Wij helpen u graag om te innoveren, te groeien en voor te bereiden op de slimme industrie van de toekomst.

U kunt het uitgebreide verhaal lezen op Industrie Vandaag.

Neem contact op met Hans van den Hoven of Hugo Farla
Hans van den Hoven - ICT Group